Keresztül a Kaukázuson: Örményország - Grúzia

13 nap ókori erődöktől, a szvanéti hegyvidéken át ötezres csúcsok árnyékában dióval, borral és kereszteskövekkel

13 nap / min. 20 fő
Ezeregyéjszaka Ajánlott Katalógus út Classic

A Kaukázus világa ma is azt ígéri nekünk, amit a klasszikus orosz regények hőseinek is jelentett: kalandot, festői csúcsokat és magával ragadó tájakat, ősi pogány kultuszhelyeket és tömjéntől illatos keresztény templomokat, és ugyanakkor ínyencfalatokat, kiváló borokat, gyönyörű nőket és jóképű férfiakat.  Ha van vidék, ami mindenkiből kihozza a romantikát, ahol egyszerre szárnyal a lélek és örvend a gyomor, valamint a történész és a hegymászó is egyaránt méltó szakmai kihívást találhat, de a kikapcsolódás kereső utazó sem fog csalódni, azt biztosan Grúzia és Örményország környékén kell keresnünk!  S bár százféle nyelv osztja részekre e vidéket, a jó bor, a barátság és a vendég megbecsülése örök, egyetemes és sérthetetlen.

1. nap: Elutazás Örményországba

Indulás Budapestről átszállással Jerevánba.

2. nap: Az örmény kereszténység szívében

Reggel megkezdjük az örmény kultúra gyökereinek felfedezését: elsőként a hófödte Ararát lábához, Khor Virap zarándok-kolostorába utazunk, majd az örmény kereszténység szívébe Ecsmiadzinba megyünk tovább. A szentélykörzet megtekintése után Zvartnoc romjait is felkeressük; visszatérőben pedig lerójuk kegyeletünket az Örmény Holokauszt áldozatainak emlékművénél. A nap hátralévő részét Jereván és a méltán világhírű örmény brandyk megismerésével töltjük. Szállás: Jereván.

3. nap: Ősi templomok között

Napunkat hegyek között, a Garni-szoros híres bazaltoszlopainál indítjuk, majd a település impozáns pogány templomát is meglátogatjuk. Ezután a Szent Lándzsa (Gegard) híres kolostorával térünk vissza a keresztény örménység világához. A fővárosba való visszaérkezésünkkor a Matenadaran páratlan kódex-gyűjteményébe is betekintünk. Szállás: Jereván.

4. nap: A Szevan-tó mélykékje és észak gyöngyszemei

Reggel búcsút veszünk Jerevántól, és észak felé indulunk tovább. Először a Szevan-tó mélykék víztükre fölé magasodó ősi templomokat látogatjuk meg, majd Észak-Örményország egyre dúsabb erdői között a világörökség részeként elismert Szanahin és Haghpat ikermonostorait és méltán híres középkori örmény keresztesköveit (khacskar) keressük fel. Az örmény-grúz határon járművet váltunk és estére így érkezünk meg Grúzia fővárosba, Tbiliszibe. Szállás: Tbiliszi.

5. nap: Az ősi Grúzia világa

Reggeli úti célunk a közelben magasodó Dzsvari kolostoregyüttes, ahonnan Grúzia legősibb városa, Mckheta felé vesszük az irányt. A hangulatos városkában tett sétánk során, a lenyűgöző Szvetickhoveli katedrálisnál, újfent elámulunk a hit minden nehézséget lebírni képes erején. Ezután az egykori Nyugati Királyság központjába, Kutaiszibe utazunk át. Szállás: Kutaiszi.

6. nap: A magas Kaukázus tájain

Reggel északnyugat felé, a Kaukázus fenséges, havas vonulatai felé vezető útra indulunk. Először az Okatsze kanyon feletti ösvényről, a sasok perspektívájából szemrevételezzük a tájat, majd – ha az időjárás is kegyes hozzánk – a Martvili kanyon lélegzetelállító sziklái között is csónakázhatunk. Az este már a magas Kaukázus 1500 méteres lankái, a kevés szavú, de jó torkú hegyi nép: a szvanok földjén, Mestiában ér minket. Szállás: Mestia.

7. nap: Szvanok földjén, a Kaukázus csúcsainál

A napot négykerék-meghajtással indítjuk el, és terepjárókkal Európa legmagasabban fekvő, állandóan lakott településére, Ushguliba érkezünk (2400 m). Itt, a Shkhara 5201m magas csúcsának árnyékában, szinte érintetlen formában fedezhetjük fel a szvanok sajátos középkori építészetét, az erődszerű lakótornyokból felépült városkát. Estére visszaereszkedünk a régió központjába. Szállás: Kutaiszi.

8. nap: Az ország egyesítésének útján

Keletre való visszatérésünket a régió egykor világszínvonalú szellemi központjánál, a Gelati Monostornál indítjuk, ahonnan még Konstantinápoly is importálta egykor a filozófiai irodalmat. Útközben a Sztálin szülőhelyeként hírhedtté vált Gori városánál is megállunk, de a közeli ősi pogány kultuszhely és barlangváros, Uplistsikhe sem kerüli el figyelmünket. Szállás: Tbiliszi.

9. nap: Az elzárt keleti királyság: Kakheti borvidéke

A nemrég újjászületett grúz bortermelés szívébe, Kakheti tartományba indulunk, ahol sorjában 4–16. századi templomok és borászatok váltják egymást. Programunkat Szighnaghi városának páratlan panorámájával indítjuk, majd Bodbe monostorát, a Grúziát kereszténnyé tevő csodatévő szerzetesnő, Szent Ninó sírját őrző zarándokhelyet keressük fel. Ezután a Tsinandali Múzeumot, a modern grúz borászat atyjának egykori lakhelyét és egy gyönyörű kastélyát tekintjük meg. Szállás: Telavi.

10. nap: Erődök, templomok, fürdők

Napi programunkat Gori erőd-templomának meghódításával indítjuk, majd a régió spirituális (és egyben borászati génbank) központjaként is számontartott, hatalmas monostorának, Alaverdinek a felfedezésével folytatjuk. Késő délután Tbiliszibe térünk vissza, ahol a fürdőváros látnivalóira (esetleg kipróbálására) is sort kerítünk. Utána pedig a pezsgő tbiliszii esti élet vár minket. Szállás: Tbiliszi.

11. nap: Tbiliszi sokszínű világa

Egész napos ismerkedés az ősi, és mégis modern grúz fővárossal. A Selyemút mentén álló, Kr.u. 5. században alapított grúz város kultúrák és vallások metszéspontja is egyben. Grúz, örmény, zsidó, perzsa, oszmán, orosz hatások érdekes egyvelege. Élmény-gazdag, egész napos városnézés vár minket: Óváros, Ancsiszkati templom, Sioni katedrális, Metekhi templom, Művészeti Múzeum, stb. Szállás: Tbiliszi.

12-13. nap: Tovább- / Hazautazás

Kora reggel útnak indulunk a reptérre. Búcsút veszünk Budapestre hazatérő úti társainktól, és továbbindulunk a hosszabbításra: Azerbajdzsán fővárosa, Baku felé…