Üzbegisztán: dervisek, rabbik és kalmárok nyomában

11 nap színes mozaikcsempék, homokdűnék és eperfák között Szamarkandtól Bukharáig

11 nap / min. 20 fő
1-2. nap: Timur Lenk és a retró Üzbegisztán

Budapestről átszállással Taskentbe repülünk, érkezés az éjszakai órákban, transzfer a hotelbe. Reggeli után ismerkedés az óvárossal: ma is működő 16. századi medreszék és mecsetek várnak ránk, megcsodálunk egy az első kalifák idejéből származó gigantikus Koránt is, melyet még Timur Lenk hozott el Szíriából. Barangolás a Csorszu bazárban: minden mi szem-szájnak ingere és még azon is túl... , majd metróra szállunk és megelevenedik előttünk a néhai Szovjetunió. Este Ürgencsbe repülünk. Szállás: Khíva.

3. nap: Séták Khívában, a Selyemút egyik legszebb városában

Mesebeli nap az ősi Khorezm leghíresebb városában, Khívában. Csodálatosan megmaradt paloták és mauzóleumok zegzugos labirintusában barangolunk (néha 45 méter magasból, a müezzin mellől a mélybe tekintve). A 213 faragott oszloppal díszített Nagymecset meglátogatása után délutáni szabadprogram: fotózás, vásárlási lehetőség. Szállás: Khíva.

4. nap: Ayaz Kala - Bukhara: úttalan utakon a Kizilkum sivatagon át

Reggeli után sivatagi kaland következik: kirándulás Ajaz Kala és Toprak Kala 2–3. századi romjainál, majd irány a 480 km-re fekvő Bukhara. Átkelés a Kizilkum sivatag homokdűnéin, rövid pihenéssel az ókori Oxus, a mai Amu Darja folyó "partján". Este már Bukhara romantikus, középkori főterén teázunk, 16. századi medreszék falai alatt. Igazi Ezeregyéjszaka élmény! Szállás: Bukhara.

5. nap: Barangolások a nemes Bukharában: főhajtás Vámbéry emléke előtt

Bukharai sétáinkat a Po-i Kalon épületegyüttesnél, a középkori Bukhara szimbólumánál kezdjük, majd elveszünk a középkori bazár boltíves csarnokaiban: az aranyművesek, süvegárusok és pénzváltók boltjait ma szőnyegárusok és papucskészítők színesítik. Megtekintjük a Magok-i Atori mecsetet, mely egy buddhista és zoroasztriánus előzményekre épült kora iszlámkori szentély, majd a 17. századi Nádir Divánbegi dervisszálló következik. Főhajtás Vámbéry Ármin előtt a bukharai erődben, végül látogatás a Csasma 'Ajjúb (Jób forrása) zarándokhelyen. Szállás: Bukhara.

6. nap: Bukhara rejtett arcai: misztikusok és rabbik eperfák árnyékában

Reggeli után Bahauddin Naksbandi, egy ma is népszerű dervisrend alapítójának síremlékéhez zarándokolunk: imádkozó hívők, a népi vallásosság életképei, majd egy igazán különleges élmény a bukharai zsidóság emlékeit kutatva: látogatás egy "rejtett" zsinagógában. Délután szabadprogram, akár pihenés egy középkori gőzfürdőben. Szállás: Bukhara.

7. nap: Nurata – Szamarkand: kalandozás nomád tájakon

Reggel északnak vesszük az irányt: nomád tájakon haladunk, Vabkent és Gizsduvan ősi kézműves városainak érintésével, legfőbb úticélunk a Nagy Sándor által alapított Nurata ősi városa. Az ország legrégebbi citadellájának romjai mellett ihatunk a Szent Forrás vízéből, melynek csodatevő erőt is tulajdonítanak. Szállás: Szamarkand.

8. nap: Utazás Sahriszabzba, Timur Lenk szülővárosába

Reggeli után Timur Lenk kedvenc városába utazunk, ahol meglátogatjuk a középkor legnagyobb palotájának maradványaihoz és a nagy uralkodó üresen álló, titokzatos kriptájához. Szállás: Szamarkand

9. nap: Szamarkand: a középkori iszlám építészet remekművei között

Reggel Timur Lenk, a 14-15. századi világhódító sírjához látogatunk, majd a méltán híres Regisztán tér következik: Ulugbég medreszéje, Tillja Kári medresze, Sér-Dór medresze - időt hagyunk arra, hogy átéljük a nem mindennapi látványt. A míves ívánokkal, faragott minaretekkel és türkiz, bordázott kupolákkal díszített épületek bejárása után Bibi Khanim, Timur kedvenc feleségének mecsetjéhez látogatunk, mely építésekor a leghatalmasabb imaház volt szerte az iszlám világban. Délután felkeressük a Zerávsán-hegységben található Csor Csinárt, ősi szent erdőséget és az urguti szurdokot.

10-11. nap: Szamarkand és hazaút

A nap első felében Afrásziáb romjainál megcsodáljuk az ősi Szogdiána emlékeit: izgalmas 7. századi freskók titkait kutatjuk. Délután megismerkedünk a tudós Ulugbég csillagvizsgálójával, majd a nap fénypontja következik: séta az ősi Sáh-i Zinda (Élő király) zarándokhely és nekropolisz gazdagon díszített mauzóleumai között. Délután vonatra szállunk, expresszünk kényelméből búcsúzunk a tovasuhanó közép-ázsiai tájtól. Hotelünkből kora hajnalban a repülőtérre hajtunk, érkezés Budapestre kora délelőtt.