Üzbegisztán: utazás Közép-Ázsia szívébe

10 nap a Selyemúton dervisek, kánok, emírek és felfedezők nyomdokain

1. nap: Elutazás Budapestről

Budapestről isztambuli átszállással Taskentbe repülünk, érkezés az éjszakai órákban, transzfer a hotelbe. Szállás: Taskent.

2. nap: Halló - itt Taskent: Timur Lenk és a Szovjetunió emlékezete

Első találkozás Üzbegisztánnal: reggeli után megkezdjük Taskent felfedezését. Ismerkedés az óvárossal: látogatás a 16. században épült és ma is működő Kukeldas medreszében, séta a Hast Imám téren, majd megcsodáljuk Barak kán 16. századi medreszéjét és a Tilla Sejk mecsetet, benne a gigantikus, 7. századi Koránnal, melyet Timur Lenk hozott el Szíriából. Barangolás a Csorszu bazárban: minden mi szem-szájnak ingere és még azon is túl... Metróra szállunk, megelevenedik előttünk a néhai Szovjetunió, majd a Függetlenség tere következik modern épületeivel, végül fotóstop az 1947-ben, japán hadifoglyok által épített Aliser Navoj Operaház és Balettszínház eklektikus épületénél. Este Ürgencsbe repülünk és az ősi Khorezm leghíresebb városába, Khívába utazunk. Szállás: Khíva.

3. nap: Séták Khívában: kánok - kalmárok - dervisek nyomdokain a Selyemút egyik legszebb városában

Reggel elkezdjük az óváros felfedezését, csodálatosan megmaradt paloták, mecsetek és mauzóleumok között barangolunk: az ősi Khíva külső erődrendszere, Kalta Minár (alacsony minaret), a 17-18. századból származó Konya Ark (a régi erőd és palotarendszer), Iszlám Khodzsa medreszéje (fakultatív minaretmászás 45 méter magasba), a Nagymecset és 213 káprázatosan faragott oszlopa, látogatás Pahlaván Mahmud, egy híres 14. századi birkózó hős középkori mauzóleumában. Piac, bazár, színes emlékek és fényképek vidám üzbégekről. Délután szabadprogram, fotózás, vásárlási lehetőség. Szállás: Khíva.

4. nap: Ayaz Kala – Bukhara: úttalan utakon a Kizilkum sivatagon át

Reggeli után sivatagi kaland következik: kirándulás Ajaz Kala és Toprak Kala 3. századi várának és városának romjaihoz, majd irány a 480 km-re fekvő Bukhara. Átkelés a Kizilkum sivatag homokdűnéin, rövid pihenéssel az ókori Oxus, a mai Amu Darja folyó „partján”. Este már Bukhara romantikus, középkori főterén teázunk egy vízipipa mellett, eperfák és 16. századi medreszék sűrűjében. Igazi Ezeregyéjszaka élmény! Szállás: Bukhara

5. nap: Barangolások a nemes Bukharában: főhajtás Vámbéry emléke előtt

Bukharai sétáinkat a Po-i Kalon épületegyüttesnél, a középkori Bukhara szimbólumánál kezdjük, majd látogatás teszünk a 16. századi Nagymecsetben. Elveszünk a középkori bazár boltíves csarnokaiban: az aranyművesek, süvegárusok és pénzváltók boltjait ma szőnyegárusok és papucskészítők színesítik. Megtekintjük a Magok-i Atori mecsetet, mely egy buddhista és zoroasztriánus előzményekre épült kora iszlámkori szentély, majd a 17. századi Nádir Divánbegi khánaka (dervisszálló) következik. Főhajtás Vámbéry Ármin előtt a bukharai erődben, végül látogatás a Csasma ’Ajjúb (Jób forrása) zarándokhelyen. Szállás: Bukhara.

6. nap: Bukhara rejtett arcai: misztikusok és rabbik eperfák árnyékában

Reggeli után Bahauddin Naksbandi, egy ma is népszerű dervisrend alapítójának lenyűgöző síremlékéhez zarándokolunk: imádkozó hívők, a népi vallásosság életképei, majd „elveszünk” a sikátorok mélyén a bukharai zsidóság emlékeit kutatva. Különleges élmény: látogatás egy „rejtett” zsinagógában. Délután szabadprogram, esetleg pihenés egy középkori gőzfürdőben Szállás: Bukhara.

7. nap: Nurata – Szamarkand: kalandozás nomád tájakon

Reggel északnak vesszük az irányt: nomád tájakon haladunk, első megállóval a Nagy Sándor által alapított Nurata ősi városában, az ország legrégebbi citadellájának romjai mellett iszunk a Szent Forrás vízéből, melynek csodatevő erőt is tulajdonítanak. A város szomszédságában, a Szármis sziklaszorosban szabad ég alatti galériát keresünk fel, ahol ősi sziklarajzok ezrei sorakoznak. Szamarkand felé folytatva utunkat, még megállunk Imám al-Bukhári sírjánál. A 9. században élt híres közép-ázsiai hádíszgyűjtő a Próféta életéről és tanításairól szóló mintegy 600.000 hagyományt gyűjtött össze arábiai utazásai során, munkáját a mai napig a szunnita vallásjog alapművei között tartják számon. Szállás: Szamarkand

8. nap: Szamarkand: a közép-ázsiai iszlám építészet remekművei között

Másfél napos kalandozás a közép-ázsiai iszlám építészet és művészet remekművei között! Reggel Timur Lenk, a hatalmas 14-15. századi világhódító sírjához, a Gúr-i Emírhez látogatunk, majd a Regisztán tér, a 15-17. században kiépült, s az elmúlt években látványosan felújított városközpont következik. Egy kis kilátóból pillantjuk meg először a tér lenyűgöző épületóriásait: Ulugbég medreszéje, Tillja Kári medresze, Sér-Dór medresze – időt hagyunk arra, hogy átéljük a nem mindennapi látványt. A míves ívánokkal, faragott minaretekkel és türkiz, bordázott kupolákkal díszített épületek bejárása után Bibi Khanim, Timur kedvenc feleségének mecsetjéhez látogatunk. A monumentális imaház építésekor, mely a maga idejében a leghatalmasabb mecset volt szerte az iszlám világban, úgy tartják, hogy 95 elefánttal szállították a márványtömböket Indiából és Perzsiából. Afrásziáb romjaihoz megyünk, hogy megcsodáljuk az egykori preiszlám Szogdiána emlékeit: izgalmas 7. századi freskók és régészeti emlékek következnek. Délután megismerkedünk a tudós Ulugbég csillagvizsgálójával, majd a nap fénypontja következik: séta az ősi Sáh-i Zinda (Élő király) zarándokhely és nekropolisz 14-15. századi gazdagon díszített, timurida mauzóleumai között. Kora este barangolás a Sziáb bazárban, üzbég és tadzsik életképek, fotózás. Szállás: Szamarkand.

9. nap: Sahriszabz – Taskent: Timur üres kriptájában

Délelőtt Sahriszabzba, Timur Lenk „szűkebb pátriájába” látogatunk: az Ak Szaráj (Fehér palota) monumentális romjainak és Timur Lenk félelmetes rejtélyek által övezett, üresen álló kriptájának megtekintése. Délután vonatra szállunk, expresszünk kényelméből búcsúzunk a tovasuhanó közép ázsiai tájtól. Késő éjjel Taskentből hazarepülünk.

10. nap: Hazautazás

Érkezés Budapestre a reggeli órákban.