Vietnámi kulinária Foodways

12 napos gasztronómiai kalandozás a Vörös-folyótól a Mekong-deltáig sok-sok kulturális látnivalóval

1. nap: Budapest - Hanoi

Elutazás Budapestről dohai átszállással Vietnám fővárosába, az északi régió kulináris központjába, Hanoiba. Érkezés másnap, a kora reggeli órákban. Éjszaka a repülőn.

2. nap: Hanoi finomságok

Pihenés után bevetjük magunkat a mindig nyüzsgő főváros forgatagába. Első utunk természetesen az óváros egyik hatalmas piacára vezet, ahol közelebbi ismeretséget köthetünk a legnépszerűbb zöldségekkel, trópusi gyümölcsökkel, tésztákkal, fűszerekkel és egyéb egzotikus hozzávalókkal. Ezek után tiszteletünket tesszük a főváros két legfontosabb kegyhelyén, a taoista Quan Than és a buddhista Trán Quoc templomokban. Innen átsétálunk egy egészen remek tóparti teraszos étterembe, hogy megízleljük a helynek méltó hírnevet szerzett aprórákos lepénykét, a Bánh Tomot. A nap hátralévő részét Hanoi központi tava, a Hoán Kiém környékén töltjük sétálással, üldögéléssel és kóstolgatással. A fontosabb kulturális látnivalók mellett beavatást nyerünk a vietnámi kávézás titkaiba, eljutunk a jeges kávétól (Cá Phé Dá) a tiramisut idéző tojásos kávéig (Cá Phé Trúng). Egy különleges desszert-típus is terítékre kerül, a Che, amely annyira dél-kelet ázsiai fejlemény, hogy tisztességesen lefordítani is lehetetlen. A „mangópudinggal” (Che Xoái) mindenesetre nem nagyon lőhetünk mellé. Szállás: Hanoi.

3. nap: Pho és street food felsőfokon

Első utunk során az ébredező Vietnám reggeliző-szokásaival ismerkedünk egy helyi kifőzde- utcában, s miután végig vesszük mi is szerepel a munkába indulók terítékén, mi is sorba állunk a helyi erőkkel, hogy megízleljük a város emblematikus tésztalevesét, a Pho-t. Természetesen nem érjük be akármelyik hellyel, a legjobbak közül fogunk választani. Reggeli után felkeressük azt a kis házi tésztaüzemet, ahonnan a legkomolyabb hanoi séfek is rendelik éttermükbe a főznivalót, majd hosszú sétára indulunk, hogy mélységeiben is felfedezhessük a sosem alvó óvárost. Mivel ez a negyed nem csupán a különleges kialakítású házairól, eldugott szentélyeiről és egyedi hangulatairól, hanem a nap szakonként változó ételkínálatáról is világhírű, mi sem tehetünk mást, mint itt-ott leülünk egy kicsit, megkóstolni néhány apróságot. Értő vezetés mellett vehetjük sorra a különlegesen lágy, gőzölt rizstészta batyukat (Bánh Cuon), a hanoi különlegességnek számító, kurkumával marinált, kapros halfalatkákat (Cha Ca La Vong, bátrabbak kérhetik hal- helyett rákszósszal!) és egy minden ízében és állagában vietnámi tésztaételt, a Bún Chá-t, amely méltó megkoronázása lesz sétánknak. Délután a főváros közel-, és régmúltjába pillantunk be. Felkeressük az Egyoszlopos pagodát csakúgy, mint a nemzet atyjának, Ho Si Minh-nek mauzóleumát és a közeli Elnöki palotát. A francia koloniális építészet remekművei között sétálgatva merenghetünk a gyarmati időkön, hogy azután az ezeréves főváros első uralkodóinak citadellájánál zárjuk a napot. Ha kóstolgatni támad kedvünk a séta közben, olyan izgalmas ételeket próbálhatunk ki, mint a Bún dau mam tom, bún/mien ngan, vagy a mien luon.Vacsoránk az egyik legismertebb helyi étteremben vár bennünket, míg az igazi különlegességekre áhítozók számára itt a lehetőség egy opcionális kígyó-vacsorára, amelyet egy erre szakosodott városrészben költhetnek el. Szállás: Hanoi.

4. nap: Beavatás és elmélkedés

Reggeli után a vietnámi gasztronómia gyakorlati részébe nyerünk értő beavatást. Segítőnk és vezetőnk a híres francia séf, Hanoi top tízes éttermei közül kettőnek a vezetője, Didier Corlou lesz, aki egy céltudatos piaclátogatás után tart bemutatót és mélyebb bevezetőt csapatunknak (Fontos! A séf pontos időbeosztása fölött nem rendelkezünk. Ha nem tudja visszaigazolni az időpontot, akkor hasonlóan magas szintű programra váltunk.) Délután ismét történelmi és kulturális ismereteinket bővítjük. Első látogatásunk a kiemelkedően jó Néprajzi Múzeum lesz, ahol nem csupán a vietnámi etnikumokról kapunk hiteles és sokrétű bemutatást, de egy szabadtéri skanzenben is megcsodálhatjuk az ország törzseinek hagyományos építészeti remekműveit. Ezt követően egy majd’ ezer éves univerzitásban teszünk látogatást – ami természetesen ismételten tökéletesen más, mint amilyen egy egyetem Európában lenne. A helyiek Konfuciusz Templomaként ismerik – és egyetlen hanoi programból sem maradhat ki. Ezután könnyű sétával zárjuk a napunkat a város francia negyedében, ahol is elegáns gyarmati középületek és villák adják a hátteret a hamisítatlan ázsiai nyüzsgésnek, illetve az Operaház közelében megkóstolhatjuk Hanoi vitán felül legfinomabb európai-típusú fagylaltját is. Este hagyományos, modern, vietnámi és fúziós ételkülönlegességek közül válogathatunk majd. Jelöltünk a Nyugati-tónál az erősen helyi hangulatú Sen étterem. Szállás: Hanoi.

5. nap: Az Ananászhegyektől a Karszthegyekig

Az igazán korán kelőket ma különleges élmények várják. Hajnalban ellátogatunk a Long Bién nagybani zöldség-, és gyümölcspiacra, ahová a nyolcmilliós főváros napi betevője érkezik, és azonnal szétosztásra is kerül. Egyedi és máshoz aligha hasonlítható élmény a jutalma a korai látogatásnak. Innen a hasonlóan nagy forgalmú ám sokkal színesebb virágpiacra ugrunk át, mielőtt visszatérnénk reggelizni a szállodánkba. Azokat, akiket eddigre már magával ragadtak a helyi hangulatok, természetesen semmi nem gátolhatja meg, hogy a hotel helyett valamelyik kifőzde kis székein költse el reggelijét – egyet a változatos levesek, tésztaételek vagy szendvicsek (bánh mí) közül. A reggeli kalandok kipihenésére bőven akad lehetőségünk, hiszen több mint háromórás buszút vár ránk, míg megérkezünk az ország kétségkívül leglátványosabb és legemlékezetesebb természeti attrakciójához, a Ha Long-öbölhöz. Dél körül szállunk dzsunkára, hogy egy napot töltsünk a tengeren a romantikus karsztformációk között. Nem csupán szigetek és barlangok szerepelnek a programunkban, de úszó szállodánkban minőségi válogatást is kapunk halakból, rákokból és mindenféle tengeri herkentyűkből, amelyeket értő módon készítenek el számunkra. Szállás: Ha Long-öböl, dzsunka.

6. nap: Rejtett falvak - középkori kikötők - Közép-Vietnám

Nagyjából délig élvezhetjük tengeri hotelünk vendégszeretetét és a semmi máshoz nem hasonlítható természeti környezetet, mielőtt partra szállva az ország középső részeit célozzuk meg. Ha repülőnk indulása lehetővé teszi, mindenképpen megállunk majd Tho Hában, az egykori terrakottakészítő faluban, amely valami kisebb csoda folytán nagyjából épségben túlélte a vietnámi háború minden bombázását, és egyes helyein a mai napig őrzi a 17. századi arculatát. A turizmus egyelőre még nem dúlta fel alapjaiban az itteniek életét, meglátogatása egyedi lehetőség, mi pedig élünk vele. Repülőgépünk Da Nangba, Közép-Vietnám fővárosába repít majd bennünket, ahol más kulturális örökség, más gasztronómiai hatások várnak majd ránk. Érezhetően fűszeresebb ízek, erősebb trópusi behatások formálják az itteni konyhát, s lehetőségünk lesz az egykori Hué királyi udvarának mai napig túlélt fogásait, jelenlegi variációit is megkóstolni. Szállásunk a világörökségi kisvárosban, Hoi Anban lesz, amely a legforgalmasabb tengeri kikötőnek és víznyerőhelynek számított a távolsági kereskedelem megindulásától egészen a 19. század végéig. Kínai, japán és portugál kolóniáknak adott otthont, de felbukkannak itt az egykori Angkor legnagyobb ellenfelének a Cham birodalomnak az emlékei is. Vacsoránkat egy kellemes helyi étteremben költjük majd el, amely elsősorban grillezésre szakosodott, de a közép-vietnámi fogások széles választékát is nyújtja. Szállás: Hoi An.

7. nap: Kifőzdék és Michelin csillagok

A nagyvárosoktól távol lévén igyekszünk majd kihasználni mindazon lehetőségeket, melyeket a vidéki Vietnám csak nyújtani tud. Hoi An egy kőhajításra fekszik a tengerparttól, így első itteni reggelünkön természetesen egy zajos halpiacon kezdünk, megtekintjük az esti fogást, szemrevételezzük milyen kincseket tartogatnak számunkra itt a vizek. Reggelinket vagy a szállodánkban fogyasztjuk, vagy egy helyi kifőzdében ismerkedünk az egyik itteni különlegességgel, a Lao Cau-val, amely egy sertéshúsos tésztaétel, és a Hoi An-i selyemszövésen és lampionokon túl is jól jelzi a 17. században itt megtelepedett kínai kolónia hatását. Már eddig is napi kapcsolatban voltunk a vietnámi gasztronómia „szentháromságának” – rizs, halszósz, zöldfűszerek – tagjaival, ezúttal ez utóbbit vesszük közelebbről szemügyre, amikor meglátogatjuk a pompás konyhakertjeiről híres Tra Queb zöldségtermesztő falvát. A francia koloniális időszak kulináris újításai közül a marhahús és a kitűnő péksütemények felbukkanása az, ami igazán maradandónak bizonyult, ezúttal egy kis helyi pékségben teszünk látogatást, hogy erről személyesen is megbizonyosodhassunk. Könnyed főzőiskola vár bennünket, amikor visszatérünk Hoi Anba. Természetesen itt is a piaci vásárlással kezdünk, hogy azután elkészíthessük a tavaszi tekercs friss, nyers változatát, egy remek zöld papaja salátát, és egy banánlevélben grillezett tonhalszeletet. Ebéd után a történelmi kisváros meglátogatása következik. A Ming-korszak végével idemenekült kínai családok egyik templomát és közösségi házát keressük fel, ellátogatunk egy régi vietnámi kalmárdinasztia több, mint kétszáz esztendős házába, természetesen felkeressük a japán kereskedőközösség négyszáz esztendeje épített fedett hídját, és egy selyemszövő manufaktúrában fejezzük be látogatásunkat. Vacsorára folytatjuk a helyi ízek felkutatását és kis éttermeket keresünk, hogy a híres rizses csirkét (Com Gá) vagy a „fehér rózsát” is megkóstoljuk, vagy opcionálisan a Da Nang-i Intercontinental szálló La Maison 1888 nevű éttermét is választhatjuk, ahol a három Michelin csillaggal kitüntetett francia séf, Pierre Gagnaire kóstoló menüje tiszteleg a vietnámi konyha előtt. Szállás: Hoi An.

8. nap: Cham templomok - csendes falvak

Mivel az egykori Cham birodalom legfontosabb szentélykörzete, „Vietnám Angkorja”, My Son csak egy órácskára található Hoi Antól, vétek lenne, ha nem keresnénk fel. Délelőttünket itt töltjük, lassan porló téglatemplomok, szanszkrit feliratok és hindu istenek társaságában. Ebédidőben érkezünk vissza szállásunkra. Akinek kedve van, egy helyi családi kifőzdében tehet próbát a Pho helyi variánsával, melyben már a közép-vietnámi édeskésebb ízek lesznek a dominánsak. Délután a vidéki élet kerül fókuszunkba. Félnapos kirándulást teszünk a környék legszebb falvába, a turizmus által még kevéssé érintett Cam Namba, amit a lehető legautentikusabb módon, kerékpárral vagy egy helyi motoros-taxis mögé felülve közelítünk meg. Fotóstoppokkal tarkított utunk során betekintést nyerhetünk a helyiek mindennapjaiba, beléphetünk házaikba, csatornapartokon merengünk majd és kókuszpálmák alatt élvezzük az életet. Hoi Anba már hajóval, a városka folyóján, a Thu Bon hátán érkezünk – nagyjából naplemente idején.

9. nap: Ho Si Minh város – a modern Vietnám

Reggel újfent Da Nang és a repülőtér felé vesszük az irányt, hogy hamarosan a vietnámi délvidék zsúfolt metropoliszába, a lázadó, mundén, modern, ezerarcú Saigonba érkezzünk. A dél konyhája itt újabb csavarokkal, trópusi gyümölcsökkel, erősebb fűszerezéssel és kókusztejjel fogad – ami részint a földrajzi környezet, részint a szomszédos nagy gasztronómiai kultúrkörök, a thai és a khmer hatását jelzi. Ennek megfelelően az eddig már megismert ételek is új köntösben bukkannak majd fel illetve egy-két újdonsággal is közelebbi ismeretséget köthetünk. Ismerkedő városnézésünk során a mainapság Újraegyesítés palotája néven ismert, egykorvolt francia kormányzói palotát keressük fel, mely az újjáépítése után remek példája lett a ’60-as évek modern építészetének, de sort kerítünk a Miasszonyunk székesegyházra, Az Eiffel-iroda által tervezett Központi Postahivatalra, a Városházára, a koloniális idők híres Rue Catinat-jára és egy eldugott dél-indiai hindu templomra is. Mindeközben a modern ázsiai nagyváros 21. századi díszlete zsong körülöttünk olyan épületekkel, mint például a ma már Saigon egyik jelképének is számító Bitexco-torony. Délután az egykor különálló városnak számító kínai kolónia, Cho Lon kerül terítékre. A városrésznyi hatalmas piac lélegzetelállító forgataggal vár, millió kismotorral, utcai kifőzdékkel és zajos élettel. A számolhatatlan gumipapucs, póló és bukósisak mellett akadnak nyugodtabb helyek is. Ilyen a Tien Hau pagoda, a helyi kínai közösség legfontosabb temploma is – mi is felkeressük. Vacsorára egy, a kifinomult, modern konyhájáról híres éttermet keresünk fel, ahol a saját kreációk mellett az új köntösbe öltöztetett klasszikusok is felbukkannak. Bár a vietnámi salátákat mindenütt érdemes kipróbálni, a déli összeállítások talán mindegyiknél finomabbak. Próbálkozzunk például egy máris népszerű újdonsággal a pomelo-salátáva, de a banh xeo, a ropogós sós palacsinta sem maradhat ki! Szállás: Saigon.

10. nap: A Mekong-delta minden gyümölcse

Ma egész napos kirándulásra indulunk Vietnám éléskamrájába, a háromezer kilométernyi csatornával és folyóvízzel ékes Mekong-deltába. Dél-kelet Ázsia legnagyobb folyama Saigontól nem messze nyitja hatalmas száját a tengerre, s olyan bőséggel ajándékozza meg az ittenieket, melynek párja nincs. Hatalmas rizsföldek, gyümölcskertek és farmok várnak ránk, s minden jó, amivel az óriásfolyam csak kényeztethet. Ha sikerül időben elindulnunk, még időben érkezünk Cai Be kikötővárosába, ahol hajóra szállva a deltavidék egyik legnagyobb úszó piacával ismerkedhetünk. Később kis szigeteket, vízi falvakat keresünk fel, megnézzük, mi mindent készítenek kókuszból és rizsből; kígyópálinkát, longant és rambutánt kóstolunk, meg persze minden finomságot, ami utunkba akad. Ebédre gyümölcskertek és koloniális villák várnak, elefántfül-hallal és a népszerű, agyagedényben tálalt karamellizált sertéssel (Thit Kho). Felkeressük egy különös, a deltavidéken igazán népszerű, vallásos-spiritiszta közösség, a Cao Dai egy színpompás templomát is, mielőtt visszatérnénk Saigonba. Utolsó vietnámi vacsoránkra egy népszerű helyi étteremben kerítünk sort, ahol mindenki letesztelheti mire is emlékszik, mit kedvelt meg, illetve mit szeretne még egyszer megkóstolni. Ha valaki búcsúzóul még a vietnámi éjszakai élettel is megismerkedne, Saigonnál jobb helyet keresve sem találhat. Bárok, zenés szórakozóhelyek, sörözők és éjszakai kifőzdék garmadája között válogathat. Szállás: Saigon.

11-12. nap: Saigon – Budapest

Reggel búcsúzóul még mindenki megehet valahol egy remek tésztalevest, ihat egy utolsó jegeskávét kint az utcán a kis hokedliken a néniknél, vagy csavartathat magának egy narancs vagy maracuja-levet. Késő délután indulunk a reptérre és egy időre búcsút intünk Dél-Kelet Ázsiának. Érkezés dohai átszállás után Budapestre másnap.

Kult cikkek

Kálacsakra 2014. június, Leh, Ladak, Északnyugat-India

Bizony hangulatokat szeretnénk veletek megosztani. Ezúttal a nemrég befejeződött Kálacsakra beavatás a képek témája. Volt szerencsénk egy csoporttal kint járni a két hetes esemény sorozat első napján és Somogyi Richárd valamint Pálmai Viktor jóvoltából megosztunk veletek pár, szerintünk nagyon érdekes, első kézből származó képet.

Japán ünnepel - 1. rész

Idei Japán nagykörutunkon egy igazán különleges harci fesztiválon is részt veszünk majd Himedzsiben. A Nada no Kenka Matsuri alkalmával hét csapat küzd meg egymással. A fiatal férfiak hatalmas hordozható szentélyekkel a vállukon esnek egymásnak, a cél a másik csapat ledöntése a lábáról. Két részes cikkünk Japán nagy felvonulásait veszi sorra. Agra - Társ az ismeretlenhez