A Szentföld ösvényein Galileától Jeruzsálemig

1. nap: Budapest – Názáret

Érkezés Tel Avivba a délutáni órákban. Transzfer Galilea központjába, Názárethbe. Szállás: Nazareth.

2. nap: Caesarea Maritima – Megiddó

Reggel a Kármel-hegy tengerbe nyúló oldalain elhelyezkedő Haifába, Izrael egyik gazdasági és kulturális központjába indulunk, hogy megkezdjük aznapi gazdag programunkat. Először a Kármel szirtfokán álló Stella Maris kolostorhoz, Illés próféta szentélyéhez megyünk, majd Caesarea Maritima, egy káprázatos hajdani metropolisz felé vesszük az irányt: Palesztina egykori székvárosa, Nagy Heródes világszínvonalú kikötője, a keresztes lovagok fallal övezett városa. Ezután Megiddo következik: a Szentföld egyik legősibb, és leghosszabb ideig használatban volt erődítménye, a végidők Armageddona. A napot a Muhraqa kolostorával, Illés próféta áldozatának helyszínével zárjuk, majd visszatérünk szállásunkra. Szállás: Nazareth.

3. nap: Akkó – Sepphoris – Názáret

Reggel átutazunk a nyüzsgő, mediterrán, keleti, színes és ízes Akkóba. Ez a város maradt a legtovább a keresztesek kezén a Szentföldön, s utána is évszázadokon át fontos kikötő. Al Jazzar pasa kecses mecsetjével kezdjük ismerkedésünket, majd a keresztes lovagok földalatti városa, a templomosok alagútja, karavánszerájok, kikötő, valamint a térség egyetlen felújított, és múzeumnak berendezett török fürdője zárja látogatásunkat. Alsó-Galilea lankáin keresztül Sepphorisba, a régió késő-ókori központjába buszozunk, ahol a palesztinai mozaikművészet legkiemelkedőbb alkotásaival, többek közt a Galilea Mona Lisa-jával találkozunk. Kora estére ismét Názáretbe érkezünk, ahol megtekintjük az angyali üdvözletnek, Jézus fogantatásának két helyszínét. Szállás: Názáret.

4. nap: Szafed – Tiberias

A termékeny síkság fölé merészen emelkedő Tábor-hegy, Jézus színeváltozásának helyszíne nyitja kora reggel a programunkat. Ezután látogatást teszünk Szafedben, a zsidó kabbalista misztika őshazájában, ahol megtekintjük a zsinagóga-negyedet és a művészek bazárját, majd a közeli Meironban Simon bar Johaj kabbalista rabbi sírját. A Genezáreti-tó partjára érve Hammat Tiberias nemzeti parkját keressük fel, a késő-ókori zsinagóga csodálatos mozaikpadlójával. Lazításképpen este hajókázunk a Genázáreti tavon. Szállás: Tiberias.

5. nap: Tabgha – Kafarnaum – Baniasz

Izgalmas napi programunk lesz Jézus galileai működésének helyszínei mentén. A Nyolc boldogság hegye, a Szentföld újkori ferences építészének, Barluzzinak az egyik legszebb temploma, majd a tóparti Tabgha, amely Péter primátusának hagyományára, és a csodás kenyérszaporításra emlékeztet. Kafarnaum lélegzetelállító rommezeje következik: a monumentális ókori zsinagóga, és Péter háza, az egyik legelső keresztény templom. Ezután a misztikus Hermon-hegy tövébe, egész északra buszozunk. A határ menti Baniaszban Kr.u. első századi emlékek közé kerülünk: Pán szentélye, Agrippa palotája, majd egy természeti csoda, a Hermon-patak vízesése. Szállás: Nazareth.

6. nap: Jardénit – Bét Seán – Jerikó

Dél felé indulunk. Jardénít (Jézus megkeresztelési helye) meglátogatása után, Bét Seán óriási rom mezejére látogatunk. Az ókori egyiptomi helyőrséget rejtő tell őrizetében egy döbbenetes méretű és szépségű hellenisztikus nagyváros tárul fel előttünk, színházával, fő útjaival, fürdőjével, piacával. Tovább haladunk a Jordán völgyében, az ősi Jerikó, a világ egyik legrégebben lakott települése felé. Drótkötélpálya emel a sziklaoldalban függő Megkísértés monostorához, majd még napszállat előtt Hísám palotájának maradványaihoz, a szentföldi omajjád építészet egyik ékkövéhez látogatunk. Szállás: Jerikó.

7. nap: Wadi Qelt – Qumrán – Maszada

Kora reggel a Wádi Qelt sziklafalai között, a pusztaság csöndjében rejtőző misztikus Koziba Szent György ortodox monostort tekintjük meg. Ezután felmegyünk a zsidó hősiesség egyik szimbólumához, Maszada lélegzetelállító, hatalmas erődjéhez, illetve Qumrán romjait, a Holt-tengeri tekercseket író közösség központi épületét keressük fel. Levezetésképpen fürdünk-lebegünk a Holt-tengerben. Szállás: Jeruzsálem.

8. nap: Hebron – Betlehem

Reggel Hebronban kezdjük a napot, ahol szinte megállt az idő: Ábrahám mecset és zsinagóga (a pátriárkák sírjainak évezredes emlékhelye), a megszállt, és kihalt szuk. Herodionban Nagy Heródes temetkező erődjének dombjára hágunk föl, hogy a zseni és zsarnok építészeti hagyatékának megismerésére feltegyük a koronát. Napunkat Bethlehemben zárjuk: a Születés temploma, egy csodálatos ókori bazilika vezet át bennünket az elkövetkező napok programjához. Szállás: Jeruzsálem.

9. nap: Jeruzsálem

Jeruzsálem. Három rendkívüli nap következik a három monoteista vallás legfontosabb szent városában. Reggel korán kelünk. Úti célunk az iszlám harmadik legszentebb helye, a jeruzsálemi zsidó szentély hajdani helyszíne: a Templom hegy és környéke, mameluk épületek. Ezután a Zsidónegyeden vágunk keresztül: Siratófal, Cardo (a római kori oszlopos főutca), Hiszkíja Kr.e. 8. századi fala, majd az Óvárost elhagyva Sion hegye, az Utolsó Vacsora terme, Mária elszenderülésének temploma. A nap megkoronázásaként sajátos hangulatú délutáni liturgia az örmény negyedben. Szállás: Jeruzsálem.

10. nap: Jeruzsálem

Főként Jézus passiójára emlékeztető zarándokhelyek következnek: az Olajfák hegye, a Miatyánk temploma, a Dominus Flevit templom, a Getszemáné kert és a Nemzetek Temploma, Szűz Mária sírja, Szent Anna templom. Végighaladunk a Via Dolorosán, Jézus hagyomány szerinti keresztútján, Krisztus börtöne, Ecce Homo, Etióp kolostor, majd a föld köldöke, minden templom legtitokzatosabbika: a Szent Sír bazilika. Szállás: Jeruzsálem.

11. nap: Jeruzsálem

A Kidron völgy hellenisztikus sírjainak kietlen világa után, Dávid városa mellett elhaladva, a Péter tagadására emlékeztető Gallicantu-templom és a Szent Lépcsőt tartalmazó környező rommező köti le figyelmünket. Az Izrael Múzeum fantasztikus gyűjteményeibe megyünk (Holt-tengeri tekercsek, gyűjtemények korszakonként), rendszerezni az út során látottakat. Az Óvárosba visszatértünk előtt Jeruzsálem egyik legrégibb templomát, a Szent Kereszt monostort tekintjük meg. Szállás: Jeruzsálem.

12. nap: Jeruzsálem - Jaffa - Budapest

A repülőtérre érkezés előtt látogatást teszünk Tel Aviv óvárosában, Jaffában: templomok, kikötő, bazár. Majd hazautazunk.