+36/1 312 53 47

Vonattal Mandalay felé a világ egyik leglátványosabb vasútvonalán

A közép-myanmari Hsipaw és Mandalay városait 1900-ban kötötték össze vasútvonallal, még a brit gyarmati időszakban. A vasút erősen tagolt, szakadékos, kanyonos hegyvidéket szel keresztül, melynek leküzdéséhez számos különlegesebb műszaki és építészeti megoldásra volt szükség. Ilyen megoldás, többek között, a rendkívül látványos Gokhteik-viadukt. A ma közvetlenül Kyaukme és Nawnghkio településeket összekötő szakasz építésének elsődleges célja az volt, hogy összekapcsolják a brit Burma hivatalnokainak nyári pihenőhelyét – Pyin OO Lwint –, az északi Sán-tartomány székhelyével, Lashióval. A híd építése egy évig tartott, kivitelezését a Pennsylvania and Maryland Bridge végezte, Sir Arthur Rendel mérnök helyszíni felügyeletével, aki a Burma Vasúttársaság alkalmazottja volt. Az acélelemeket a Pennsylvania Steel Company öntötte, s hajóval szállították az akkori Burmába. Mire felépült ez volt a világ egyik legmagasabb kecskelábas szerkezetű vasúti hídja (ún. trestle bridge), s országos viszonylatban még mindig a legmagasabb. A híd hossza 689 m, összesen 15 lábon nyugszik, melyek közül tizennégy 12 m széles, míg az utolsó 24 m. A híd magassága 102 m, s építése 111.200 angol fontba került.

Az 1970-es években, az ország keleti tartományaiban lévő polgárháborús viszonyok miatt a régi híd mellett – annak felrobbantása esetére – egy póthíd épült a völgy aljánál. Szerencsére arra soha nem volt szükség, így napjainkra a trópusi növényzet szinte teljesen elnyelte azt. A Goteik-viadukt régisége miatt jelenleg csak napi két szerelvény halad rajta keresztül Mandalay felé, viszonylag lassan, egyrészt vigyázva az évszázados szerkezetre, másrészt növelve a vonaton utazók élményét, hosszabb időt hagyva a páratlan tájban való gyönyörködésre (és persze – fényképezésre).

Utak