A Föld köldöke Jeruzsálem

1. nap: a Nyugati falnál

Egy város, ahol sokféle világok szíve egyszerre dobban A Föld Köldökét nézi a zarándok, s mint a világ különböző részeinek misztikus szerzetesei, a köldökön át a lényeget látja. Jeruzsálemet, a béke megtépázott városát, melynek szíve együtt dobban Isten szívével, s mely sóvárogva várja beteljesülését. Megérkezés délután a Ben Gurion repülőtérre, transzfer Jeruzsálembe, a szállás elfoglalása, esti látogatás a Siratófalnál.

2. nap: a Templom-hegyen

Korán reggel a Templomhegyre megyünk, a korai muszlim építészet és a mamluk-kor emlékeivel ismerkedünk: Al-Aksza mecset és Szikladóm, medreszék, kutak. Az Óváros Zsidó-negyedén át folytatjuk utunkat, megtekintve a város alatti ásatások során feltárt ókori emlékeket: Hiszkija fala, Cardo Maximus. Ezután a Sion-hegyére megyünk, a német bencések magasztos Hagia Sion templomához, valamint meglátogatjuk Dávid király sírját és az Utolsó Vacsora termét. Délután az örmény Szent Jakab katedrális szépséges liturgiájába hallgatunk bele.

3. nap: Hebron és Bethlehem

Ma elhagyjuk a Várost, és először Hebronba, a pátriárkák sokat szenvedett városába megyünk, a Haram al-Khalilhoz (heródes-kori templomkörzet, mecset és zsinagóga). Ezután Herodion, Nagy Heródes egyik fennséges erődje, és a sivatagi Mar Szaba monostor érintésével Jézus hagyomány szerinti szülőhelyére, Betlehembe buszozunk, ahol a kereszténység egyik legrégebbi, folyamatosan működő templomát, a Születés Bazilikáját tekintjük meg.

4. nap: Jézus nyomában

„Jeruzsálemet hegyek fogják körül, népét pedig az Úr karolja át most és mindörökké” (Zsolt 125:2). A zsoltárköltő e lelkesült felkiáltása sehol sem válik érzékletesebb valósággá, mint ha a Városból kelet felé, az Olajfák-hegye irányába tekintünk. Utunkat itt kezdjük, a hegy legmagasabb pontján levő, arab at-Tur faluban, melynek otthonos kis kávéházai hamisítatlan keleti környezetben adnak lehetőséget felkészülni utunkra. Leereszkedünk a Kidron-völgyébe, lélegzetelállító panorámákkal, és misztikus szentélyekkel (Dominus Flevit, Getszemani, Mária sírja). Az Óvárosba az Oroszlános-kapun át lépünk be, hogy a román stílusú Szent Anna templom megcsodálása után végigjárjuk Jézus szenvedésének az útját, a Via Dolorosát. A napot a Szent Sír bazilikában, minden keresztény templom anyjában zárjuk.

5. nap: szabadidő és hazaút

Reggel a Szent Kereszt monostorának érintésével a hangulatos Én Kerem városkába, Keresztelő Szent János születési helyére megyünk. Amennyiben időnk engedi, ellátogatunk az Israel Museumba (itt szabad program). Késő délután indulunk a repülőtérre, Budapestre az éjjeli órákban érkezünk.